Wojenne dziewczyny

O „Wojennych dziewczynach”

Opowieść o trudnych latach okupacji hitlerowskiej, widzianych z perspektywy trzech młodych Polek. Marysia, Ewka i Irka to bardzo młode dziewczyny, które na progu swego dorosłego życia dostały od losu wojnę - jedną z najstraszliwszych, jakie nawiedziły ich kraj.

Nie są jeszcze matkami, nie są też jeszcze żonami. Przygotowywane przez pierwsze dwadzieścia lat dzieciństwa i młodości do życia według standardów swego środowiska, nagle stanęły bezbronne wobec potężnych sił Zła i Ciemności. I podjęły z nimi walkę. Żeby ta walka była skuteczna, muszą się zmienić.

W kolejnych odcinkach tego serialu staramy się pokazać tę przemianę. Przemiana to głębsza i trudniejsza niż w przypadku ich rówieśników, chłopców - młodych mężczyzn walczących z wrogiem. Ci zgodnie z wiekową tradycją przygotowywani byli zawsze do walki i fizycznie, i psychicznie - wojsko to męski żywioł. Jednak wojna totalna nie bierze pod uwagę takich różnic – Młoda Polka jest takim samym wrogiem, jak młody Polak-bojownik.

Bohaterki serialu na początku są jeszcze w dużej części dość naiwnymi dziećmi. Dlatego też ich walka zaczyna się od nienawiści. Na tej emocji budują swoją odwagę i bezkompromisowość. To też będą musiały w sobie zmienić. Ale z początku właśnie nienawiść i chęć zemsty pchają je do działań krwawych i bezwzględnych. Nawet gdy wstąpią już w szeregi podziemnej organizacji wojskowej i złożą przysięgę, nadal będą same sobie wyznaczać cele i prowadzić akcje wbrew regułom obowiązującym w konspiracji.

Samo spotkanie naszych trzech bohaterek: studentki chemii z podwarszawskiej inteligenckiej rodziny, bogatej Żydówki z Łodzi i złodziejki z Czerniakowa, to efekt załamania się ich planów życiowych na skutek najazdu wroga i okupacji. Gdyby nie to, ich drogi zapewne nieprędko by się przecięły. Bo w czasie pokoju niewiele je łączy, poza młodym wiekiem. Wojna sprawia, że zaczynają się rozumieć, stają się sobie bliskie; znikają powoli różne uprzedzenia rasowe i społeczne. Wspólne losy i działania spowodują, że zaczną kształtować się nawzajem w wyjątkowo brutalnych czasach; poznają seks, śmierć, poczucie winy, ale też rozumienie wspólnej sprawy, wyższy sens walki, kultury… Opowieść (poprzedzona prologiem dziejącym się w 1939 roku) zaczyna się latem 1941 roku a kończy późną jesienią.

Twórcy:
Reżyser - Michał Rogalski
Operator - Marian Prokop
Scenografia - Anna Wunderlich
Kostiumy - Wanda Kowalska, Paweł Grabarczyk
Charakteryzacja - Izabela Andrys

Obsada:
Aleksandra Pisula - Marysia
Marta Mazurek - Irka
Vanessa Aleksander - Ewa
Danuta Stenka - Jadwiga Szczęsna (matka Irki)
Michał Czernecki - Witold (brat Irki)
 Aleksandra Justa - Brodzka